Wat is het verband, verschil én overeenkomst tussen het hormoonstelsel en zenuwstelsel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
16.1K
Erna55
8 jaar geleden
Welke opleiding doe je ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze zijn allebij conductoren. Maar het zenuwstelsel is snel en de hormoonstelsel trager. het zenuwst. heeft een snel effect en hormoonst. traag. Het zenuwst is electrisch en chemisch maat het hormoonst enkel chenisch.

Antwoorden (1)

De overeenkomst is dat het allebei systemen zijn om boodschappen binnen het lichaam over te brengen die ons lichaam tot bepaalde reacties aanzetten. Het verschil is dat het hormoonstelsel dat langs chemische weg doet (door middel van stofjes, hormonen) en het zenuwstelsel langs natuurkundige weg (door middel van prikkels). Het verband is dat boodschappen van het ene stelsel kunnen leiden tot reacties van het andere stelsel. Denk maar aan het hormoon adrenaline waardoor onze spieren ertoe worden gebracht zich klaar te maken voor vlucht of verdediging en ons gezicht doet samentrekken: allemaal door ons zenuwstelsel, maar op een seintje van de adrenaline.